mandag 19. august 2013

Farfalle (sommerfugler) med skinke, erter og fløtesaus

Mennesker som opprinnelig er fra et annet land har jeg hørt har blitt kalt sommerfugler i vinterland når de kommer til Norge. Min "stillestund" er på matbloggen de siste par månedene er av den store grunn at det endelig har kommet to sommerfugler inn i livet mitt! Mannen min og jeg har vært så heldige å få adoptere verdens to nydeligste barn! 
Og nå som vi endelig er tilbake i Norge lover jeg at barna skal få ta del i min mat- og bakeglede! Så får ting bare ta litt lengre tid og med litt mer søl.Hva var vel ikke mer passende enn å lage Farfalle sammen? 

Farfalle er italiensk og betyr sommerfugler, og er en type pasta som er formet som sommerfugl/sløyfe. 
Man kan fint bruke annen pasta/pastaform også. 





Trykk les mer/oppskrifter for å få ingrediensene og tilberedningsmåten

Til 4 personer

500 gram farfalle/ pasta
250 gram frosne, grønne erter
1/2 - 1 gul løk
2 ss olje
200-250 gram skinke/bogskinke
3 dl fløte
salt
pepper
gressløk

Kok pastaen slik det står på pakken. Ha i de frosne ertene når pastaen nesten er ferdigkokt. 
Ha olje i en kjele. Fres løk i kjelen. Tilsett fløte og kok opp. La det putre i noen minutter, ha deretter i den kokte pastaen, ertene og skinken. Smak med salt og pepper. La det hele stå og putre i et par minutter. Kutt gressløk og strø oppå. 
Serveres gjerne med godt brød.

Kommentar: Jeg har de siste gangene kjøpt ferdig kuttet skinke i Sverige. En stor pakke holder til 2-3 farfalle-middager.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar