fredag 7. november 2014

Innhøsting, hjemmehøstet frø


Siste innhøsting er gjennomført i Villa Valmue. 
Nå er vi klare for å så grønnsaker m.m. til våren!

Det var først i fjor at jeg begynte å fatte interessen for å høste inn frø da jeg leste hvor enkelt det egentlig var. I fjor høstet jeg kun dill. I år har jeg prøvd meg på dill, gresskar, solsikke og sukkererter. Jeg er såpass fersk på dette at jeg må prøve og feile, men det gjør det spennende. Det er viktig å finne riktig tid for innhøsting. Frøene skal ha rukket å modne (frøkapslene endrer farge), men venter man for lenge faller de på bakken. Jeg synes det virker litt vanskeligere med disse myke fruktene som agurk, tomat etc. 

Det finnes ulike grunner til å høste inn frø:
- Det er spennende å følge livssyklusen fra frø til frø. 
- Økonomisk: man kan la være å kjøpe inn frø eller helle bruke pengene på nye sorter. 
- Man kan drive gode sorter videre. 
- "Hjemmehøstet" frø spirer visstnok bedre.
- Fortsette dyrking av sorter som er vanskelig å finne i butikker. 

Under les mer/oppskrift kan du få tips om hvordan man samler frøene.

Innhøsting av det siste i hagen

Praktisk med små barnehender når frøene fra solsikkene skal plukkes 

Solsikkefrø i kaffefilter


Ertene til høyre er kjøpt og de til venstre er hjemmehøstet


1. Samle frøkapslene
2. Legges/henges til tørk i 2-3 uker
3. Rense frøkapslene for frø
4. Legg frøene i poser og skriv navn evt. innsamlingsår. 

Man kan lagre frøene i papirpose, kaffefilter, brettet avispapir etc. Det er best med et type materiale som trekker til seg eventuell fuktighet. Det er ulike tips og råd avhengig av hvilke frø du skal høste, så sjekk ut litt og prøv deg frem. 
Lykke til! :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar