torsdag 19. desember 2013

Kakemenn og deres undertøyshandel



Det er ikke enkelt å få delikate bilder av hvite kakemenn. Men det har ingen betydning dersom du vet at du elsker kakemenn. For min del smaker det barndomsminner. Kakamenn kjøpt på Huset vårt i Sandnes sentrum var det beste. 

Under mitt første studieår på universitetet i Oslo jobbet jeg deltid på Underbart på Steen & Strøm. På selveste julaften var kundene menn som var ute i siste liten og betalte hva som helst for flott  undertøy til sine kjære. Disse kakemennene er dedikert til dem ;-)
Kanskje greit å tenke over hvem som blir servert denne varianten av kakemenn? ;-)



NB! "Kakemennene" blir best dersom du lar deigen skal stå kaldt en stund, gjerne natten over.

100 g smeltet smør/margarin , avkjølt
3 dl sukker
2 dl helmelk
1 ts hornsalt
1 l hvetemel

Rør sammen avkjølt smør, sukker, melk og halvparten av hvetemelet hvor du har blandet inn hornsalt. Tilsett mer mel til deigen er passe tykk.

Dekk kakemenndeigen med plast og la den stå kaldt, gjerne natten over.

Sett stekeovnen på 175 °C og finn fram en stekeplate med bakepapir.
Kjevle deigen til den er ca. ½ cm- tykk. Trykk ut figurer med pepperkakeformer og stek figurene i ca 7 minutter. Ta ut kakene av stekeovnen før de blir gylne. Jeg har her brukt hjerteform som jeg har kuttet av tuppen. Da får du bryst- og rumpeform ;-) 

La kakene avkjøles og tørke helt før de dekoreres med konditorfarge, melis, icing etc.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar