fredag 11. oktober 2013

Taco




Fredag har blitt omdøpt til Tacofredag i mange hjem. Det ser ut til at pizzaen har fått en sterk helgekonkurrent. 

Min første tacooplevelse var i 1990 - i min beste (?) fjortistid. Familien min var på den tradisjonelle vinterferieturen til barndomsbyen min Sandnes. En kveld besøkte vi ei venninne av moren min. Hun serverte tacoskjell med kjøttdeig, mais, salat, ost og dressing. Mamma var håpløs klønete, og det var litt flaut å se at alle satt og sølte!
 
Men jeg husker stor stolthet da jeg forttalte om TACO da jeg kom tilbake til skolen. He he.

Taco er en tradisjonell meksikansk rett som består av en rullet og foldet maistortilla fylt med krydret kjøtt og diverse grønnsaker. For meksikanerne er skjellene helt ukjent. Norsk taco er altså ikke fra Mexico. Men GODT er det!
Her er mengde så varierende etter ønske og behov, så jeg velger å lage en liste over hva du kan bruke. Kjøper du en taco-kit, så får du en viss oppskrift. 
Skjell, tortillas og/ eller chips
Tacokrydder
Kjøttdeig, stekes og blandes med tacokrydderGuacamole (hjemmelaget)
Chilisaus (mild, medium, hot)
Ost, revetSalat 
Agurk, biter
Paprika, biter
Tomat, båter/biter
Agurk, biter
Rømme/ creme fraiche (Smaken blir mye bedre med sistnevnte!)
Løk, små biter
KidneybønnerMais 
Jalapenos

Noen elsker ha banan og peanøtter i tacoen, så lista kunne nok vært uendelig lang!  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar