mandag 23. september 2013

Eplemos m/ vaniljesmak

 "Epler og pærer henger på trærne. Når de er modne så faller de ned"... 

Idag har jeg og barna vært på avtalt epleslang. Det betyr at vi hadde fått tillatelse av ei god venninne å gå i hagen og forsyne oss av eplene hennes. Snille "Bath". Takk! 

Deretter bar det hjem til kjøkkenet. Med hjelp av barna og min lillesøster gikk skrellinga unna. Og når det var gjort, så var nesten eplemosen ferdig! 

ENKELT! GODT! HJEMMELAGET!




2 kg epler
4 dl sukker (evt. brunt sukker)
3 dl vann
1 vaniljestang (delt i to)

Skrell eplene, ta ut kjernene. Skjær eplebiter og ha de i en kjele. Jeg har en slik "dings" som lager båter og tar bort kjernen, så jeg behøvde ikke å skjære eplene noe mer. 
Ha i vannet og den delte vaniljetstangen i kjelen. Kok opp. La det koke til eplene har smuldret opp, ca. 10-15 min. Ta bort vaniljestangen. Mos eplene litt ekstra med en stapper eller en stavmikser. 
Ha i sukker og kok opp en gang til. Rør godt. La det koke i 5 minutter. Hvis du velger å erstatte litt av det hvite sukkeret med brunt sukker, vil eplemosen bli noe gulere/brunere og få en mer karamelisert smak. 
Hell gjerne eplemosen i en bolle for at avkjølingene skal gå raskere. 
Etter en stund kan du ha din nydelige eplemos i tette glass eller plastbeholdere. Frys ned det som ikke skal spises i løpet av en uke.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar