fredag 23. mars 2012

Skumkake

Min svoger mimret tilbake til barndommen, og da ble det snakk om den berømte skumkaka. Jeg husker at den var en favoritt i bursdagsselskaper. Mamma avanserte den etterhvert med å ha lag med ulike farger. Jeg bestemte meg for å lage den til min svoger...







4 eggehviter
2 dl sukker
2 ts vaniljesukker
6 plater gelatin
1 dl kokende vann

1 plate kokesjokolade
1,5 ss delfiafett i vannbad
eller
melkesjokolade i vannbad

til bunn og pynt: 1-2 dl kokos

Sett ringen til rund kakeform direkte på et kakefat. Ha et lag med kokos i bunnen. Fordel kokosen mest mulig jevnt utover. Mest mulig av flaten på kakefatet skal være dekket med kokos - dette er for å hindre at skummet setter seg fast i fatet.

Legg gelatinplatene i kaldt vann i 8-10 min. Pisk eggehvitene stive. Tilsett sukkeret og vaniljesukker. Pisk til stiv marengs i 10 min. Klem vannet ut av gelatinplatene og smelt dem i kokende vann. Kjøl det ned før det røres inn i røren i en tynn stråle. Pisk alt kraftig sammen i 20 minutter.

Ha marengsmassen i formen og glatt til overflaten. Sett fatet i kjøleskapet til skummet har stivnet. Løsne så kaken fra kakeringen med en skarp kniv og fjern den fra kaken.

Knekk opp sjokoladen (og smelt det sammen med delfiafett) i vannbad.
Dekk kaken med glasuren, og sett kaldt før servering.