torsdag 31. oktober 2013

Voksenmat = Barnemat


Denne gangen ikke et innlegg om en spesiell rett og en spesiell oppskrift. Men en "oppskrift" på bevisstgjøring av dagens matvaner for både voksne og barn.

Trykk på Les mer



 "Smart barnemat" fra Lindberg og Hansen- Møllerud fikk jeg i gave av mine barn (tror mannen stod for betalingen ;-).  Allerede på s. 41 ser jeg at denne boka gjør meg oppmerksom på ting jeg trengs å minnes på. Ikke "Nei" og "fy", men mer enkle tips, oppskrifter og viktig informasjon som jeg bør ta med meg inn i hverdagen. Her i huset har vi et variert kosthold, det tør jeg å påstå. Men vi kan alltid være mer bevisste på hvorfor man bør velge fullkornpasta fremfor den vanlige pastaen etc. 

Barnematen  er nemlig ikke barnemat på glass. Barnemat er voksenmat. Barnemat er den maten vi spiser hver dag og som vi spiser sammen med barna våre. Vi bestemmer hva barna skal spise.  Og de matvanene vi gir barna, blir deres matvaner i voksen alder også. 
Når jeg videre leser om barnas favoritter og hva de består av, blir jeg enda mer motivert til å være bevisst på vårt varierte kosthold.  

Jeg mener at variert kosthold er viktig. Jeg er ikke bekymret for at vi bruker lyst brød når vi spiser reker. Jeg skal ikke slutte med å servere dessert etter fiskemiddagen her i huset. Vi velger fortsatt smågodt i løsvekt på lørdager. Og det vil bli flere gode oppskrifter på kaker og andre søte saker her på Smaksfavoritter. Denne boka ber meg ikke om å stoppe med noe, men at jeg innimellom kan stoppe opp litt for å tenke på matvanene i hverdagen. Blant annet at en bør huske å servere barn (som voksne) en proteinrik kveldsmat etter treningen, det er da man bygger muskelfiber (Lindberg og Hansen- Møllerud 2013, s. 43). 

Jeg kommer nok til å hente frem flere ting fra boka, men hvis du vil lese den selv ser jeg at den koster 299,- veiledende hos Fedon og hos Ark får du den nå for 261,- Begge steder kan du få fri frakt. Ark har fri frakt på alle ordre over 199,- Hos Fedon kan du bruke rabattkode "frifrakt"

Fedon kjører nå et tilbud på Kick Start pakke med proteinrik og karboredusert pasta, brødmiks og müsli og mye annet som bidrar til viktige endringer for familiens helse og kostvaner. Pakken inneholder også kjempegode kjeks og barer slik at du alltid har litt snakcs for hånden. Altså enkle grep for en sunnere hverdag. Bruker du rabattkode "Frifrakt" får du fri frakt og pakken for 399,- (veil. 482,-)
Rød skrift er direktelinker.
Picture of Fedon Startpakke (rabattkode: frifrakt)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar