onsdag 21. oktober 2015

Kakekræsj! Sjokoladekake med jordbærkrem

Det er absolutt ikke alltid det går som planlagt. Jeg har vist det før hva som var planen min - og hva som ble resultatet. Se "Ohps - rødme"

Denne gangen skulle jeg prøve å lage en kake som var inspirert av www.30poundsofapples.com, men jeg ville ha den mye høyere og med min egen oppskrift!
Vel, slik gikk det altså ikke... 
www.30poundsofapples.com 

La meg derfor presentere Kakekræsj!
Smaken var ihvertfall god!



Sjokoladekaka (denne oppskriften har jeg vist før på bloggen under supersafig sjokoladekake
400 gram smør
4, 5 dl vann
9 ss kakao
9 dl hvetemel
8 dl sukker
1 ts salt
2 ts natron
4 egg
3 dl rømme

Ha smør, vann og kakao i en kjele. Kok opp og avkjøl. Bland inn hvetemel, sukker, natron og salt.
I en annen liten bolle har du rømme og egg og pisker dette lett. Ha det deretter i kjelen og rør godt. 
Hell røra i en bakepapirkledd stekeplate. 
Kaka stekes midt i ovnen på 180 grader i 40 minutter. 

Jordbærkrem
3 dl kremfløte
3 ts sukker
150-200 gram jordbær, friske eller frosne. 
Ha friske jordbær til pynt. 
NB! Avhengig av årstiden selvfølgelig, men dersom man må velge mellom smakløse jordbær fra Belgia eller frosne , norske jordbær, ville jeg valgt frosne jordbær til selve pureen. Til pynt er det håpløst å bruke frosne jordbær. 

Stivpisk kremfløte og sukker. Kjør jordbærene til puré med en stavmikser/blender og vend den forsiktig inn i kremen. 
Hva gjør man så? Jo, man kan prøve å dele kaken i mange etasjer med jordbærkrem i mellom - eller velte tårnet og så servere en kakekræsj! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar