tirsdag 11. august 2015

Blåbærscones

Kjære vene! I morges våknet jeg og skimtet fem-tallet på vekkerklokka! Det første jeg tenkte på var hvordan jeg kunne lage scones med blåbær! 05.56 stod jeg ved kjøkkenbenken - klar for å smukke sammen en deig før alle morgenrutiner våknet til liv.
Uten noen som helst oppskrift satset jeg på at dette kunne bli noe jeg kunne servere mine kjære kolleger i skoleledergruppa på morgenmøtet kl.9.00. 

Trykk Les mer for å se hvor enkelt dette var! 

Før det stekes
Ferdig stekt

Klare til å serveres


12 scones

500 gram hvetemel
50 gram sammalt hvete
2,5 ts bakepulver
100 gram mykt/romtemperert smør
0,5 dl appelsinjuice
Noen dråper sitronsaft
2 dl melk
1,5 dl sukker
2 dl blåbær
1 egg

Bland hvetemel, sammalt hvete og bakepulver sammen i en bolle. Ha i sukkeret. Rør inn melk, juice og sitronsaft. Kna inn romtemperert smør, Bruk fingrene og jobb deigen god! Bland forsiktig inn blåbærene. Del deigen i 12 deler. Smør en form eller stekebrett. 
Stekes midt i ovnen i 20 minutter på 200 grader. Avkjøles. 
Serveres med smør, ost og syltetøy eller helt "plain" for å nippe til med en kopp te, kaffe eller melk. 

05.56: Oppstart baking - og påfølgende morgenrutiner....
07.00: Avreise hjemmefra med scones under den ene armen og to barn under den andre ;-) 

*god følelse 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar