fredag 27. april 2012

Drømmehagen- kake


Mitt tantebarn på 2 år fikk Drømmehagen- kake på bursdagen sin. Hipp hurra!
Tante ble mest lettet over at barna kjente igjen figurene. He he.








Her trengs det litt forberedelsestid. Figurene kan du gjerne lage noen dager i forkant slik at ikke all jobben kommer på samme dag.
Jeg valgte å kjøpe ferdigfargede fondanter hos Kakeboksen. Spiselig lim kan du også få kjøpt der eller lage av cmc tylose. Cmc tylose er lurt på blande inn i massen også da den blir mer elastisk. 
Så er det egentlig bare å se på bilder av Drømmehagen og herme så godt som mulig. Estetisk har jeg vel aldri vært, så jeg er som sagt glad for at barna gjenkjente figurene! Jeg valgte å trille noen kuler, da det er endel store kuler rundt i Drømmehagen.

Fondant i ulike farger

Bunn: Gulrotkake i langpanne
8 egg og 6 dl sukker piskes.
3- 4 ts natron
4 ts kanel
6 dl hvetemel
1 ts salt
2 ts vaniljesukker
3 dl soyaolje
8-10 dl revne gulrøtter
Alt blandes sammen med eggedosisen.
Røra helles i en dyp langpanne som er kledd med bakepapir. Stekes midt i ovnen på 170 grader i 70 minutter. Avkjøles på rist.

Grønt gress= Vanilje smørkrem
100 gr myk margarin
300 g siktet melis
1 ts vaniljeekstrakt eller 1 1/5 ts vaniljesukker
3ss juice
(Jeg doblet denne)

Pisk margarin og melis til kremen har en myk og glatt konsistens. Bland i vaniljeekstrakt eventuel vaniljesukker. Ha i væske litt og litt til kremen er luftig. Jeg liker best fargene fra Wilton. De er sterke og gir en god farge. Man trenger kun å stikke en tannpirker ned i fargen og deretter i smørkremen, så har du en grønn krem! Så er det bare å begynne å lage toppinger med sprøyteposen.
Figurene plasseres på til slutt.Jeg fikk litt for lite smørkrem, og valgte derfor å ha fondantbånd rundt kaka.